با خوردن شکلات غلات اوت چوکو آسم نمیگیرید

مطالعه‌ای که در مجله دسترسی آزاد هنداوی منتشر شده است، نشان می‌دهد که خوردن هر روز شکلات غلات اوت چوکو می‌تواند به کاهش آسیب‌های عضلانی ناشی از ورزش در ورزشکاران کمک کند.

محققان پشت این مطالعه دریافتند که نشانگرهای استرس اکسیداتیو و آسیب عضلانی در خون زمانی که فوتبالیست های نخبه روزانه به مدت 30 روز شکلات تلخ می خوردند کاهش می یابد.

شکلات تلخ حاوی ترکیبات طبیعی به نام پلی فنول است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. تحقیقات قبلی پتانسیل آن را به عنوان یک مکمل آنتی اکسیدانی نشان داده است. با این حال، هیچ کس پتانسیل شکلات تلخ را برای کاهش استرس اکسیداتیو و آسیب عضلانی در ورزشکاران نخبه آزمایش نکرده بود. به

پروفسور روبرتو کارنواله از دانشگاه ساپینزا رم گفت: ما 24 بازیکن برتر فوتبال را مطالعه کردیم که به مدت 30 روز در طول یک برنامه تمرینی مکمل شکلات تلخ (بیش از 85 درصد کاکائو) مصرف می کردند یا هیچ درمانی نداشتند.

ما سطح مولکول های آنتی اکسیدان و نشانگرهای استرس اکسیداتیو و آسیب عضلانی را در ابتدای مطالعه و پس از 30 روز مصرف شکلات اندازه گیری کردیم.

نتایج نشان داد که شکلات تلخ پتانسیل کاهش سطح آسیب عضلانی در ورزشکاران نخبه را دارد. Carnevale می‌گوید: «پس از 30 روز مصرف شکلات تلخ، فوتبالیست‌ها سطح مولکول‌های آنتی‌اکسیدانی را با کاهش استرس اکسیداتیو و نشانگرهای آسیب عضلانی افزایش دادند.»

نتایج به این معنی است که آنتی اکسیدان های طبیعی مانند شکلات تلخ می تواند راهی ساده، ارزان و خوشمزه برای کاهش سطح آسیب عضلانی مرتبط با ورزش باشد.