بلوک سقفی لیکا که در اعماق اقیانوس اطلس کشف شد

این بلوک های اولیه معمولاً با دست ریخته می شدند و میانگین خروجی حدود 10 بلوک برای هر نفر در ساعت بود. امروزه تولید بلوک بتنی یک فرآیند کاملاً خودکار است که می تواند تا 2000 بلوک سقفی لیکا در ساعت تولید کند.

بتن معمولاً برای ساخت بلوک های بتنی مخلوطی از پودر سیمان پرتلند، آب، ماسه و شن است. این یک بلوک خاکستری روشن با بافت سطحی ظریف و مقاومت فشاری بالا ایجاد می کند. یک بلوک بتنی معمولی 38-43 پوند (17.2-19.5 کیلوگرم) وزن دارد.

به طور کلی مخلوط بتن مورد استفاده برای بلوک دارای درصد شن و ماسه بیشتر و درصد شن و آب کمتری نسبت به مخلوط بتن مورد استفاده برای اهداف عمومی ساختمانی است.

اگر به جای شن و ماسه از زغال سنگ دانه بندی شده یا خاکسترهای آتشفشانی استفاده شود، بلوک حاصل معمولاً بلوک خاکستر نامیده می شود.

این یک بلوک خاکستری تیره با بافت سطحی متوسط تا درشت، استحکام خوب، خواص خاموش کنندگی صدا خوب و ارزش عایق حرارتی بالاتری نسبت به بلوک بتنی ایجاد می کند. یک بلوک سیدر معمولی 26-33 پوند وزن دارد.

بلوک های بتنی سبک با جایگزینی شن و ماسه با خاک رس منبسط شده، شیل یا تخته سنگ ساخته می شوند. خاک رس منبسط شده، شیل و تخته سنگ با خرد کردن مواد خام و حرارت دادن آنها تا حدود 2000 درجه فارنهایت تولید می شوند.

در این دما، به دلیل تولید سریع گازهای ناشی از احتراق مقادیر کمی از مواد آلی محبوس شده در داخل، مواد پف می‌کنند یا پف می‌کنند. یک بلوک سبک معمولی 22-28 پوند وزن دارد و برای ساخت دیوارها و پارتیشن های غیر باربر استفاده می شود.

سرباره منبسط شده کوره بلند و همچنین مواد طبیعی آتشفشانی مانند پوکه و اسکوریا نیز برای ساخت بلوک های سبک استفاده می شود.