تعداد گونه های گیاهی گلدار و قدمت آنها

امروزه تعداد گونه های زمان پخت لپه گیاهی گلدار بیست تا یک از گونه های سرخس و درختان مخروط دار یا مخروطیان است که 200 میلیون سال قبل از ظهور اولین شکوفه رشد کرده بودند. گیاهان گلدار به عنوان یک منبع غذایی، تغذیه ای را که برای وجود ما ضروری است، برای ما و بقیه دنیای حیوانات فراهم می کنند. به قول والتر جاد، گیاه شناس دانشگاه فلوریدا، “اگر گیاهان گلدار نبود، ما انسان ها اینجا نبودیم.

از بلوط و نخل گرفته تا گل‌های وحشی و نیلوفرهای آبی گل رز آبی، از فرسنگ‌ها مزارع ذرت و باغ‌های مرکبات گرفته تا باغ پدرم، گیاهان گلدار بر دنیای گیاه‌شناسی و کشاورزی حکومت کرده‌اند. آنها همچنین بر قلمروی اثیری حکومت می کنند که هنرمندان، شاعران، و مردم عادی در جستجوی الهام، آرامش یا لذت ساده از دیدن یک شکوفه به دنبال آن هستند.

دیل راسل، دیرینه شناس دانشگاه ایالتی اگر لپه قیمه نپخت چه کنیم کارولینای شمالی و موزه ایالتی علوم طبیعی، می گوید: «پیش از ظهور گیاهان گلدار، جهان مانند یک باغ ژاپنی بود: آرام، تاریک، سبز؛ ماهی ها، لاک پشت ها و سنجاقک ها در آن زندگی می کردند. پس از گل‌های گل، دنیا مانند باغی انگلیسی شد، پر از رنگ و تنوع، که پروانه‌ها و زنبورهای عسل از آن بازدید می‌کردند، گل‌هایی با هر شکل و رنگی در میان سبزه‌ها شکوفا شدند.»

این تغییر چشمگیر یکی از لحظات بزرگ در تاریخ حیات روی این سیاره است. چه چیزی به گیاهان گلدار پارچه کرپ اجازه داد تا اینقدر سریع بر فلور جهان تسلط پیدا کنند؟ نوآوری بزرگ آنها چه بود؟

گیاه شناسان به گیاهان گلدار آنژیوسپرم می گویند که از واژه های یونانی “رگ” و “دانه” گرفته شده است.

  • منابع:
    1. The Big Bloom—How Flowering Plants Changed the World
  • تبلیغات: 
    1.